We streven naar gelijke kansen
In onze katholieke dialoogschool kan iedereen zichzelf zijn, In al zijn verscheidenheid, wat het welbevinden en de betrokkenheid van elk kind bevordert. Wij streven naar Gelijke Onderwijskansen voor elk kind.
Nederlands als onderwijstaal
In de vlindertuin staat de dynamische leeromgeving en de rijkdom van meertaligheid centraal. Onze unieke context zien wij als een waardevolle kans om kinderen en ouders te stimuleren en te ondersteunen in het leren en gebruiken van het Nederlands, als onderwijstaal, maar ook als middel om elkaar te respecteren en te verbinden. Wij stimuleren onze leerlingen en ouders om het Nederlands te gebruiken binnen de schoolgebouwen.
Respectvol en ervaringsgericht
We voeden onze leerlingen op tot respectvolle en veerkrachtige kinderen met de focus op drie basisregels: respect voor zichzelf, respect voor anderen, respect voor materiaal. Door oog te hebben voor de verschillende culturen binnen onze school leren we onze leerlingen de waarden en normen van onze complexe en diverse samenleving.
Onze visie is gebaseerd op het gebruik van diverse leervormen, waarbij onze leerlingen op een gedifferentieerde manier kennis en vaardigheden ontwikkelen binnen een kindvriendelijke omgeving waarin onze leerkrachten fungeren als coaches.
Doelgericht en verbonden
Onze visie is gericht op het waarborgen van de onderwijskwaliteit. We stellen duidelijke doelen en streven naar maximale leerwinst met zichtbare langetermijneffecten, waarbij de brede ontwikkeling van elk kind centraal staat. Onze leerlingen gebruiken hoofd, hart en handen om zichzelf en de wereld te verkennen. We hanteren zowel proces- als productgerichte evaluatie om gerichte feedback mogelijk te maken.
Om goed te kunnen functioneren in deze maatschappij zetten we in op communicatie en verbondenheid. De verschillende netwerken gaan hierbij regelmatig met mekaar in overleg. Dit op zowel leerling-, klas- en schoolniveau. Leerkrachten, leerlingen, ouders en externen geven mekaar de hand. Hand in hand komen verschillende acties tot stand.